مراقبت از مو

مو یکی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی است. و داشتن مویی سالم، شاداب و خوش حالت یک مزیت به شمار می رود. روزانه افراد بخشی از زمان خود را صرف مرتب نمودن این فاکتور می کنند که در این میان افراد با موهای آسیب دیده و مجعد و یا بد حالت وقت بیشتری را به این مقوله اختصاص می دهند.

صرف وقت طولانی برای این فاکتور موجب ناراحتی نارضایتی و کلافگی افراد از نوع ساختار موی خود شده و بر آن می شوند تا با استفاده از انواع محصولات آرایشی بصورت توأمان هم ساختار آسیب دیده موی خود را ترمیم نمایند و هم با صرف زمان کمتر موهای خود را به حالت دلخواه برسانند. امروزه بسته به نیاز افراد محصولات مختلفی با کاربرد ویژه فرموله شده ­اند که با توجه به نوع ویژگی، توسط افراد مورد استفاده قرار می­گیرند.

این محصولات با وجود مواد مؤثر و عصاره ­های گیاهی تقویت کننده موجب ترمیم ساختار و خوش حالتی مو شده و از آن در برابر آسیب های احتمالی ناشی از حرارت حالت دهنده های برقی محافظت میکنند. امروزه استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای حرارتی برای خشک کردن و آراستن موها بیش از پیش افزایش یافته است.

به‌رغم اینکه موهای شما با استفاده از این وسایل زیبا خواهند شد، اما آنها می‌توانند موجب وز شدن موهایتان نیز شوند. دستگاه‌های حرارتی مانند سشوار، اتوهای فر مو یا صاف کننده‌ها که با تولید حرارت غیرطبیعی کار می‌کنند،موجب خشکی شدید موها می‌شوند که در حقیقت می‌تواند به کوتیکول یا پوشش موهای فرد آسیب وارد کند. از این رو توصیه می شود، قبل از انجام این موارد از محصولات نرم کننده استفاده کنند. این اقدام باعث خنثی‌ شدن مضرات هر نوع حرارت غیرطبیعی خواهد شد.




امروزه مردم زیادی در دنیا با ریزش مو و طاسی روبرو هستند و منحصر به جنسیت یا سن خاصی نیز نیست. ریزش مو علل مختلفی دارد از جمله جراحت، بیماری های پوستی، شیمی درمانی، کاهش وزن ناگهانی؛ فقر آهن، زایمان، اختلالت هورمونی، مسائل ژنتیکی و غیره.


بنابراین افرادی که دچار ریزش مو هستند در ابتدا با مراجعه با پزشک متخصص به دنبال یافتن علت ریزش مویشان هستند تا با توجه به آن بهترین و موثرین ترین راه درمانی را انتخاب کنند.

راه های درمانی ریزش مو متنوع است که برخی موقتی است و برخی دائمی است. از جمله راه های درمانی می توان به استفاده از داروهای گیاهی، ماینوکسیدیل؛ استفاده از کلاه گیس، تقویت مو و کاشت مو اشاره کرد. امروزه کاشت مو  یکی از موثرترین راه های درمانی دائمی و مادام العمر محسوب می شود.

البته همه افراد نمی توانند از آن استفاده کنند مثلا به افراد زیر 25 سال کاشت مو پیشنهاد نمی شود و به این افراد معمولا پزشکان استفاده از روشهای تقویتی را پیشنهاد می دهند.